Na CrossFit v létě za půlku
31. 5. 2024On Ramp – začátečnické lekce
9. 9. 2024Silový trénink u dětí je podle mnoho trenérů a rodičů nevhodný a nebezpečný. Z hlediska psychomotorického vývoje děti posilují již od prvních měsíců, držením hlavičky, plazení, lezení po čtyřech nebo vstávání do stoje. V rehabilitaci se můžeme setkat s konceptem dynamické neuromuskulární stabilizace podle Koláře (DNS), což je přístup založený na vývojové kineziologii. V praxi to znamená, že využíváme pozice a pohyby, které můžeme vidět u dětí během prvních 2 let života. Koncept lze využít z části i do běžného silového tréninku jak ho známe, nebo jako rozcvičku (warm-up) nebo docvičku (cooldown).
Po přirozeném vývoji se dostáváme k dovednostem jako je chůze a běh. Díky těmto dovednostem máme možnost prvního setkání se sportem. Pro všechny sporty je nutná síla. Většina sportovců, bez ohledu na druh sportu, si je vědoma důležitosti silového tréninku jako doplňkem ke svému tréninku, aby zvýšili svůj výkon a předcházeli zranění. Jak to je u dětí?
Silový trénink pro děti jako tabu...
Už v 70. a 80. letech minulého století dle Faigenbauma se začaly objevovat první doporučení o nebezpečí silového tréninku z důvodu vysoké úrazovosti. V USA tento názor podporují i výsledky prezentované společností NEISS (National Electronic Injury Surveillance System), která shromáždila data o úrazech z mnoha nemocnic a zdravotnických zařízení. Tyto data pak využili jako ukázku zvýšené úrazovosti dětí způsobené silovým tréninkem. Další odborníci spolu s Faigenbaumem poukázali na skutečnost, že zvýšená úrazovost nevznikla vlivem silového tréninku jako takovým, ale nevhodnou tréninkovou technikou, nadměrnou zátěží, špatně sestavenými nebo používanými pomůckami, brzkým zařazením vysoké zátěže či nepřítomností dozoru dospělé osoby.
Pravidelná účast dětí ve vedených silových trénincích, které respektují jejich fyziologické zvláštnosti a jsou sestaveny dětem na míru, může vést ke snížení rizika vzniku zranění během jiné sportovní činnosti.
Jaké jsou hlavní zásady pro prevenci vzniku zranění?
- Psychologická zralost a schopnost přijímat instrukce všech dětských účastníků
- Dynamické zahřátí před silovým tréninkem
- Cviky pro všechny velké svalové skupiny, včetně břicha a zad
- Důraz na správnou techniku nikoli na velikost odporu
- Trenér, který má vztah k dětem, zná dětskou fyziologii, psychologii a je odborníkem v oblasti silového tréninku. Je schopen posoudit stav cvičence a v případě potřeby přerušit nebo upravit trénink
- Dostatečný prostor k tréninku
- Pitný režim a výživa
Výhody silového tréninku dětí?
- nárůst síly a hustoty vazivových tkání
- pozitivní vliv na sportovní výkon
- celoživotní návyk
- zvýšení tolerance vůči stresorům jak fyzickým, tak psychickým, což vede ke zvýšení frustrační tolerance a zlepšení psychické pohody dítěte
- nácvik správných pohybových stereotypů
- základní pohybová příprava pro následující trénink či sport
- prevence zranění
Dnes už většina mezinárodních zdravotnických organizací, jako jsou například AAP, ACSM (American College of Sports Medicine), NSCA, BASES (British Association for Sports and Exercise) nebo Presidents Council on Physical Fitness and Sports, nejen uznává bezpečnost silového tréninku dětí, ale navíc si uvědomuje jeho význam pro rozvoj fyzických i psychických předpokladů v průběhu dětství. Výzkumy za posledních dvacet let vykazují přesvědčivé důkazy, že dobře navržený silový trénink může zvýšit svalovou sílu nad rámec normálního rozvoje dětí již od věku šesti let.
Zdroje:
-
Faigenbaum, A. D., Kraemer, W., Blimkie, C., Jeffreys, I., Micheli, L., Nitka, M., & Rowland, T. (2009). Youth resistance training: updated position statement paper from the national strength and conditioning association. Journal of strength and conditioning research(23), pp. S60-S79.
-
Faigenbaum, A. D. (2007). Resistance training for children and adolescents: Are there health outcomes? American Journal of Lifestyle Medicine(1), pp. 190-200.
-
Faigenbaum, A. D., & Myer, G. D. (2010). Pediatric resistance training: benefits, concerns, and program design considerations. Current sports medicine reports, 9(3), pp. 161-168.
-
Kreamer, W. J., & Fleck, S. J. (2005). Strength training for young athletes. Human Kinetics.
-
Zatsiorski, V. M., & Kraemer, W. J. (2014). Silový trénink. Praxe a věda. Praha: Mladá fronta.
-
Vanderka, M. (2015, 10 13). Marián Vanderka: Rozvoj silových schopností. Retrieved 4 10, 2016, from YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fYB32ImGxAY